Frissan

Ett besök hos frissan brukar i Holy Land nästan jämt ge material till bloggen. Så även igår! Då senaste klippningen blev synnerligen ojämn begav jag mig på rekomendationer till ett plejs nära American Colony. Hundra procent kvinnor! Det var som ett stort skyltfönster som man bara kunde se ut genom i entrén. Innanför dörren satt en liten tjej och skötte nykeln, man låser nämligen ut männen från detta ställe. Jag blev insläppt och plötsligt stannade all aktivitet upp. Jag kände mig en främmande fågel alternativt en celebrity av rang. Nästan alla blev sedan engagerade i vad jag hade för önskemål om frisyr och färg. Blev hänvisad en stol och en stor färgkarta. Bestämde mig för mörkmörkbrun med svarta partier emellan. Tänkte att det kunde bli riktigt snyggt. Skepsisen blev total! Alla kvinnor i salongen var ursprungligen mörkhåriga, en del med tappra försök till blondering. Att jag som var "blond" enligt denna definition skulle mörka håret var ett mysterium!

Under färgning, väntetid och klippning fick jag en god inblick i livet i en arabisk hårsalong. Täckta kvinnor kom in, hängde av sig ytterrocken och sjalarna (jag blev förvånad över vilka lager med sjalar en del hade!) och började skvallra på om familj och hushållsbestyr (jag gissar nu vad de pratade om, men jag antar av kroppspråk mm att det var en HEL del skvaller om sina respektive män). Under sjallager och kappor var allihopa riktigt raffiga! Och MYCKET energi lades på frisyr, vaxning och make up. Lite konstigt var det att efter klippning och färgning, spray och häftiga frisyrer åkte sjalen på igen. Vad är det för mening att först ägna tid åt en häftig uppföning om man stunden efter plattar ihop allt igen? Kanske det fluffar upp när man kommer hem igen? Måste göras en empirisk uppföljning av detta!

Min frisyr.... Ja, inte blev det brunt. Snarare Becksvart! Efter föningen stod det dessutom upp så mycket att jag kände mig som en mopp. Men kommentarerna från kvinnorna i salongen var "Hellu, hellu, Bidjennen!" (=Skitsnyggt). Glad och upprymd kom jag ut därifrån med ett trevligt minne. En bit iväg töjde jag ner lite på min moppfrisyr och tröck ner den lite med solbrillorna. Detta med sjal kanske inte är en så dum idé när allt kommer omkring....

Kommentarer
Postat av: Morbrorn

saknar bilder till denna blogg.

2007-06-14 @ 19:28:34
Postat av: Morbrorn

saknar bilder till denna blogg.

2007-06-14 @ 19:28:45
Postat av: Petra

Maria.....var är bilden?!!! ; )

2007-06-15 @ 07:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback