Midsommar!

...och värmebölja i holy land!

image184

Igår var jag på en mycket trevlig reception på Notre Dame Hotel med anledning av att WCC´s generalsekreterare var på besök i Jerusalem. En imponerande "line up" av patriarker, ärkebiskopar, biskopar och präster var där.

När jag kom uppsläntrandes för backen till Notre Dame stod patriarken och en rad biskopar och hälsade välkomna. I detta sällskap kan jag erkänna att jag blev lite knäsvag. Hur gör man? Går fram och sträcker fram näven eller vad säger vett och etikettboken om detta...? Medan jag funderade över lämplig approach vände sig Patriarken och hälsade varmt på mig, typ "Tjena Maria, hur är det med dig?". Puh, ibland glömmer man bort att det är vanliga människor men med speciella ämbeten. Isen var bruten och därefter kändes det naturligt att mingla runt och småsurra med alla.

Så gott som alla kyrkogrenar var representerade på denna reception så det blev ett bra tillfälle att lära sig lite mer om de olika kyrkorna.

Väl hemma igen stupade jag framför en dålig film på TV. Verkligheten hade överträffat TV´n!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Patriarken längst fram med grått skägg; är det Theofilus? Tycker att jag har sett bild på honom i nåt annat sammanhang i din blogg.
Glad midsommar, förresten! Hoppas du får lite ledigt och kan ta det lite lugnt i alla fall.

2007-06-22 @ 19:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback