Oroligheter på G?

Har precis kommit in till jobbet efter alla omvägar. Första checkpointen hade upprättats i Ras El Amoud. Istället för att fastna i bilkön gjorde jag en U-sväng och for upp över olivberget istället. Där kryllade det av poliser så jag tog den smala vägen nedför berget som går förbi Getsemane. Där det också kryllade av poliser. När jag säger kryllar menar jag typ ett tjugotal poliser per korsning och små grupper om tre och tre lite här och var längs gatorna. Körde förbi damaskusporten efter det att jag blev insläppt genom kravallstaketet som en jättegrupp poliser dragit över vägen vid Rockerfellermuséet. Bredvid "road nr 1" stod en vattenkanonbil i beredskap.
image173

Lite skrämmande med detta pådrag. Jag gissar att det beror på attdet är fredag. I samband med middagsbönen händer det ofta att det blir lite oroligt. Polisen stoppar män under 45 att besöka al-Aqsa, vilket gör många riktigt arga. Sedan kan man diskutera "hönan och ägget" hur länge som helst; Leder ökat polispådrag till kravaller eller leder kravallerna till ökat polispådrag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback