U.E. Tour

image171
Morgonmöte på Mt of Olives.

Jag och två vänner åkte i morse upp på Olivberget för att spana in U.E. och ett morgonmöte. Jag hade hört talas om att Livets O. skulle komma med 22 bussar av pilgrimmer till Holy Land på deras 20-års jubileum. Bara logistiken kring detta var intressant att skåda. Vi var där i god tid. Först lite sound Check, sedan kom folket. De bara fortsatte och fortsatte att strömma upp på berget. Vet inte om det var 22 bussar, men åtminstone 15. En i varje buss gick med en skylt med nummer på.

image172
Många bussar blev det...

Själva predikan var ganska intressant att lyssna på. Det som sas kändes varken ovanligt eller kontroversiellt för att vara L.O. Det mesta handlade om att vara på de platser där Jesus gjorde olika saker. En sak förstod jag inte riktigt. När han pratade om framtiden i Jerusalem sa han att det tredje templet skulle byggas och att det först därefter skulle skapas "det himmelska Jerusalem" och Jesu´återkomst. Fullföljer man detta resonemang blir det oroväckande, ska det tredje templet byggas måste Klippdomen och Al Aqsa rivas. Skulle man upp på Haram Ash Sharif och börja riva så brakar förmodligen det tredje världskriget ut. För mig låter det som att man skapar "an human made Hemageddon". Låter farligt...

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Jag tror fullt och fast att israelisk folkopinion, department of antiquity och och även regeringen kommer att förbjuda någon som helst rivning. Klippmoskén är en alltför viktig del av Jerusalems stadsbild. Det är nog bäst att inte spekulera över vad en marginell grupp som L.O. predikar; man riskerar göra en höna av en fjäder. Rykten kan också röra upp våldsamheter.

2007-06-13 @ 14:36:15
Postat av: Maria

Nej, jag skulle inte heller tro att man ger sig på Al Aqsa i första taget. Det vore ju att be om konflikt... Men jag var ändå förvånad att de var så pass öppna om sina tankar på ett tredje tempel.

Postat av: Marie

Var med en grupp elever till L.O i Uppsala när Ulf Ekman predikade. Antar att Uffe i Jerusalem tar det ett steg längre, förstår att det var en upplevelse..

2007-06-14 @ 12:53:38
URL: http://marie.blogdog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback