Herodesporten

image243

Herodesporten

Herod´s Gate

Shaár HaPerahim

Bab as-Zahra (Flower Gate)


En av portarna in till Gamla Stan i Jerusalem. Just denna port har tidigare förvirrat mig ordentligt. Det är nämligen INTE så att man kommer till Herodes palats om man går in här. Namnet gavs av pilgrimmer under medeltiden som förmodligen spanat in nåt flådigt bygge innanför och dragit slutsatsen att Herodes Antipas visst bodde där.

Frågesport (och källa till mer förvirring...):
1. Var bodde Herodes om han inte bodde innanför Herodesporten?
2. Vad hette Herodes far?
3. Vad hette Herodes fru?


Kommentarer
Postat av: Kalle

fff

2007-12-09 @ 12:41:32
Postat av: Roy

1.Muren hade en annan sträckning på Herodes tid.
2. Antipater
3. Mariamne

2007-12-09 @ 12:42:57
Postat av: Anna Veeder

Roy är PROFFS. Maria, här har du en värdig utmanare. Jag lovar. Önskar mig tredagars Jerusalemrundtur med er båda i födelsedagspresent nästa sommar, det vore höjden av förstklassig guidning :-)

Postat av: Roy

Jag kan inte lova någonting - men det kan hända att jag kommer till Jerusalem nästa sommar. I så fall blir det, om jag får bestämma, definitivt en tur.
Jag lovar då att visa er alla en rad hemligheter, sånt som ligger alldeles vid sidan av de kända platserna.
Väl mött Anna och Maria ! (Om Gud vill)
Och: fortsätt blogga, Maria !

2007-12-10 @ 18:16:46
Postat av: Anna Veeder

Lovar i så fall att lyssna andaktsfullt och att bjuda på mat. Gärna på Marias balkong :-) om hon fortfarande är där.

2007-12-11 @ 17:41:50
URL: http://annaveeder.wordpress.com
Postat av: Maria

wow, det blir nåt det. Hoppas vi kan få till det före sista juni då jag slutar...

2007-12-17 @ 16:46:26
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback