Gott nytt år!

Ikväll är det nyårsafton! Ganska ojämna 5768 inleds. Judarna räknar år efter jordens tillblivelse. Detta firande börjar märkas i Jerusalem på den täta trafiken. Ändlösa bilköer överallt, och inte blir det lättare av att idag också är första dagen på fastemånaden Ramadan för muslimerna. Ramadan är för övrigt ganska trevligt då det finns en massa spännande Ramadangodis att testa. Kanske behöver man fasta hela dagen så inte godiset ska fastna på kroppen? Men nåja, jag ska testa en dags ramadanfastande även i år då jag blivit inbjuden på "futur" (frukost) av mina grannar. En frukost som intas efter solens nedgång.

Appropå nyår så firade kopterna millennium häromdagen! 2000 år sedan kristi födelse! Coolt med alla bud om när det egentligen inträffade. Själv är jag mest inne på teorin att Jesus föddes 7 före kristi födelse. Alltså är det nu 2014 enligt min tideräkning. Men det är inget som jag ska försöka lansera, det räcker som det är med årtal. Förresten är det i år 1428 enligt muslimsk kalender...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback