Morgonbuss

Nu var det ett tag sedan jag bloggade om bussar, men i morse fick jag lite stoff till detta ämne igen. Jag bor vid en ändhållplats. Jättebra, tänkte jag när jag flyttade dit. Då kommer det finnas plats på ussen och man slipper stoppa bussen längs vägen. Eftersom bussarna kör när de är fulla (eller när busschauffören känner för att köra) är det inte alltid man får plats på en buss man haffat på gatan. Så ändhållplats är bra. I teorin. Stod i morse och väntade och väntade. Men mig väntade ett femtontal skolbarn också. Efter typ jättelänge kom en buss som alla vi trängde oss upp på. När vi far genom Ras El Amoud ser jag ett antal bussar som väljer att vända i mitten av sträckan. Förklaringen är att dessa chaufförer ser sin chans att fylla bussen utan att åka ända fram. Sålunda blir det snabbare pengar för chauffören. Ska sova en halvtimme till imorgon, efter åtta är det betydligt lugnare på bussarna.

I övrigt har jag fått ett hett tips att lyssna till P1, ekot. idag. Ska bli spännande, kanske blir det nån ny nyhet från trakterna. Än så länge bara nyheter från Burma, vilket är långt ifrån ointressant. Fredigt motstånd av buddhistmunkar mot en militärjunta. Idealiskt motståndsarbete, men nu har juntan börjat skjuta... Mina tankar går till munkarna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback