Burial Services

Nu begravs det som aldrig förr i Jerusalem! Grekortodoxer, Armenier, Kopter, Syrianer, Etiopier... ja, precis ALLA är igång med att vandra Golgatavandringar och symboliskt begrava Jesus. Som vanligt har jag varit med kameran och kikat runt lite. Det är fortfarande reunt 35 grader varmt så man riktigt släpar sig fram...

Jag började på sen förmiddag med att se kopterna gå i procession in i Holy Sepulchre. Jag provade om jag kunde få med en snutt via YouTube, men det lyckades inget vidare. Nytt försök imorgon! Efter kopterna kom armenierna. Faktiskt en ovanligt klen line-up, men jag kanske börjar bli kräsen? Slank med in i Holy Sepulchre och kikade runt lite på trängseln där:

image313


Efter detta var det verkligen läge för lunch! jag höll på att svälta ihjäl! Begav mig till favvo-hoummousstället i Muristan; Abu Kamel. Vid grannbordet satt en ryskortodox präst från Moskva och lite otippat kom vi igång med ett riktigt intressant samtal om ortodox tro. Riktigt rejält trevligt! Jag lotsade sedan runt honom lite i Old City och han lotsade runt med mig i en ortodox grundgurs. Jag kom på att jag kanske ägnat mig åt fortsättningskursen innan jag förstått grunderna, så det var riktigt nyttigt för mig. Det jag mest förundras över är med vilken oerhörd tajming detta aväntade möte kom! Det är nästan så att man blir lite religiös...


Gick sedan till Burial service i St James. Dett år var det packat med folk, och eftersom jag tog "det perfekta kortet" i fjol dröjde jag bara kvar en liten stund där. Tillräckligt för att få lite svalka bara. Fortsatte till ett nyöppnat urtjusigt café och sög i en latte. Styrkt av detta kunde jag sedan gå på jakt efter syrianer. Letade lite varstans, men de lyste med sin frånvaro. Det får bli mer syrianer imorgon istället...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback