Drama i St James

Var på Night Vigil igår igen. samma som i torsdags alltså, men nu hade jag min kompis Anna L med mig. Sång och läsning som vanligt. Efteråt skulle vi kika lite i sidokapellet där Jakobs huvud ligger begravt och man tänder ljus. En bekant ville sedan hälsa på mig så jag klev ut ur sidokapellet och ner på golvet igen. SWICH, säger det och den pålagda mattan glider iväg på det hala stengolvet och jag faller som en fura. SHIT, vad ont det gör! På en lång stund kan jag inte röra mig utan sitter kvar på golvet en stund. En massa folk samlas runt mig för att hjälpa till. En stund senare lyckas jag ta mig i stående position och vacklar till en bänk. Kallsvettas. En trevlig präst, fader Emmanuel säger att jag kan se det som en blesing att jag föll nästan över St James huvud och att jag kan ta nattvarden och fira detta. Lite blessing kände jag, men bara för en kort stund. Böjningsförmågan hade ökat med 10 grader av fallet!

Anna och jag blev hembjudna på the till en familj jag känner och det blev the, kakor och djupa diskussioner tills det var dags att gå för att inte bli inlåsta i klostret som stänger klockan tio varje kväll.

Det är kul i Holy Land ibland med alla huskurer som man kan råka ut för. Otaliga gånger har folk sagt till mig att dricka Miramiye om jag har ont i magen, ar trög i magen, är lös i magen, är förkyld eller har feber. Nu med ömmande leder fick jag en ny huskur: Häll Arrak på leden och gnugga in spriten så blir det bättre! Kan ju inte skada så jag testade detta och luktade därför skarpt av Arrak hela kvällen.

Idag har jag testat den israeliska sjukvården. Var på Hadassasjukhuset och prövade på deras akutmottagning. Den påminde ganska mycket om svensk sjukvård, kanske något snabbare och kanske något mindre byråkratisk? När jag så småningom fick träffa en ortoped blev jag lite skraj. Han såg inte ut att vara torr bakom öronen. Eller är det jag som är gammal nu? Men när han klämde på knä och höft kände jag att han verkligen var det han gav sig ut för att vara. Röntgen visade inget brutet så jag kunde andas ut.

Har däremot ONT,  SKITONT nu och kryckorna har dammats av igen. Ingen C-brus har jag i holy land så jag får hålla tillgodo med nåt som det inte ens behövs recept till. Tur att stadspromenaden med gruppen som är här är avklarad och det är relativt lugnt kommande vecka så jag kan inta lite horisontalläge!

Känns bara lite tungt att jag orsakade dramat igår i St James! Men intryck gjorde jag nog för idag kom inbjudan till fottvättsceremonin på faxen... "On the joyous occasion of the Resurrection of our Lord, we are pleased to invite you to join us in celebrating the Ceremony of the Washing of the Feet......We are reserving two places for you in the Chancel" Jag fnissar lite och minns förrförra året då jag trodde jag skulle få mina fötter tvättade och hur jag därför hade förberett mig innan med nya strumpor...

Kommentarer
Postat av: b

När jag var på arabiska tebjudningar brukade de alltid fråga om jag ville ha te med mint eller miramil, som var någon slags ört. Är det samma du menar?

Postat av: Maria

Yes, så är det Miramiye är det vi kallar Salvia. The erbjuds ofta med "Nana"=Mint eller "Miramiye". Nana mer på sommaren och Miramiye på vintern.

2008-04-12 @ 09:14:24
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: b

Tack för upplysningen!

2008-04-13 @ 12:36:56
URL: http://htorpet.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Så bra att du fick undersökning på "mitt" Hadassah, Maria, och att du inte bröt nånting! Har varit medlem i vår lokala hadassahgrupp i över 30 år. Vi samlar årligen in över hundra tusen dollar till Hadassah bara i min stad. Lokala sjukhus har utbyte med hadassahläkare. Men tala om halvvuxingar till läkare! I somras blev jag ihopsydd i benet av en gullig liten tjej som kunde ha varit tolv år - på akuten i Örnsköldsvik. Mycket, mycket duktig. Krya på dig!

P.S. När jag sett på sushiprogram har dom skvätt
nån japansk ättika i riset. Men det kanske du redan hade gjort? Kanske det krävs ättika i wasabipulvret också?
Googla kanske?

2008-04-16 @ 10:55:58
Postat av: Maria

Jo, det var ett lite överumplande ålderstecken för mig. Att plötsligt ojja mig över vilken småtting till läkare... Men han var duktig, så dina insamlade slantar har kommit väl till pass.

Jag har Japansk ättika i en flaska som jag skvättar på. Problemet är nog hur mycket ris som jag ska ha i förhållande till vatten och hur mycket av denna risvätska som ska tillsättas. På risburken står det bara på hebreiska och på ättikflaskan står det på japanska... Men min stora teori är att med Vasabipasta på tub kommer mer "riktig" Sushismak fram. Pulvret smakar (hrmm) pulvrigt. För inte tala om när jag blandade med olivolja - då blev det oätligt!

2008-04-16 @ 21:24:16
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback