Holy Fire!!!

"Det finns inga genvägar till det perfekta Holy Firefirandet..."



I morse höll jag nästan på att missa hela tillställningen då jag satt och gjorde en tidtabell över alla ceremonier. Bäst som jag satt och finputsade på min tidtabell över de ca tretto gudstjänsterna som är kvar på påsken för grekortodoxerna, armenierna, syrianerna, kopterna och etiopierna hörde jag dunkandet av stavar ute på gatan. Ajajaj, där kom armenierna skridandes med nyckeln. Det var ju genom att haka på denna procession som jag kom i in Holy Sepulchre ifjol (+med biljett förståss). Nu var goda råd dyra. Snabbt som tanken rafsade jag ihop grejerna som behövdes för att klara väntan i Holy Sepulchre och sprang (nja, liiite överdrift) ner på gatan för att försöka komma in i stan men polisen hade då spärrat av Davids street igen.

Fick syn på en syriansk präst och frågade honom hur man kan komma förbi avspärrningen. "Följ med till kloster och gå med oss!". Stipendiaten och jag traskade iväg till St Marks och träffade där MASSOR med svenska syrianer som var på besök. Väntan i kön gick snabbt, för det var så roligt att prata med alla. mängder av skratt och stämningen var på topp. Så småningom började vi traska iväg till Holy Sepulchre. Jag och
Thomas blev motade i en avspärrning, men då protesterade alla våra nyvunna syrianska vänner.

Väl framme i dörren till Holy Sepulchre morsade jag på en armenisk präst som stod och höll span efter sin grupp. Han nickade in oss förbi polisen och en körpojke tog mig i handen för att leda mig till den armeniska sektionen. Trevligt, tänkte jag, vi får komma upp på övervåningen och kika därifrån! Icke sa nicke - körkillen ställde in oss i en liten liten fålla supernära graven! jag hamnade i ett hörn av denna polisfålla och blev helt rörd, för jag tor inte jag hade kunnat hamna bättre! Att det blev så bra beror nog på att jag ganska träget besökt diverse vesprar och processioner under ett par års tid. Men denna ynnest var mycket mer än jag vågat ens drömma om!

Nu var det bara att inleda den långa väntan. Det var typ tre timmar kvar innan miraklet... Men då det fanns riklig mängd människor att kika på gick tiden hyffsat snabbt.

Så blev klockan ett (Vintertid) och miraklet inträffade. Symboliskt eller faktiskt kan man fundera vidare på. Det kan hända att det största miraklet var att alla höll sams! En körgosse sa att det var det bästa firandet så länge han mindes. Armenierna vann kapplöpningen med elden i år igen. Kan ju kanske bero på att de har närmast? Jublet bröt ut och temperaturen steg vartefter elden spred sig från ljusknippe till ljusknippe.


Till och med tekniken var med mig och jag lyckades få en liten film på när elden bärs till den armeniska sektionen:



När elden kommit hamnade jag i samspråk med en polis som var nyfiken på huruvida jag ansåg detta vara ett mirakel eller ej. Vi surrade en stund i all vänskaplighet.

Då trängseln var stor avvaktade Thomas och jag en stund och spanade in processionerna runt i rotundan innan vi följde med strömmen ut och upp mot Jaffa Gate. På Helena Street stod samma trevliga polis och vaktade och vi nickade kort. Han skickade en flaska vatten i en båge som jag tog lyra på. Svepte vattnet och traskade vidare. Efter en stund träffade jag på "Mr Ishrabedduu" (betyder typ kom och drick eller nåt sånt). Han bjöd mig på en juice. Tänkte då att trevligare Holy Fire får man leta efter. Jag hade till och med vätskekontroller på vägen därifrån.

Trött och lycklig ska jag nu sova middag innan det bär av till Beit Jala och middag med en grupp som är på besök.


Kommentarer
Postat av: Anna

Var det Fader P eller hallucinerar jag??????

2008-04-26 @ 18:21:04
Postat av: Anna Kusin

Vad roligt att få se det hela!

2008-04-26 @ 20:50:17
Postat av: Maria

Jäpp Anna, det är samma fader P som vi träffade när du var här. Vi kan nu spela upp videon och leka "Jag mötte Lassie"!

Postat av: Anna

Om jag hade vetat hade jag bett om en autograf...jag är ju inte så hemma på alla de här svartklädda prästerna och vad de har för plats i hierarkin...

2008-04-27 @ 10:27:56
Postat av: Maria

hehe... Nä, de är en svår vetenskap. Jag frestas ibland att tro att ju större skägg, desto högre rang. Skämt åsido när det gäller "Holy Fire" tror jag man mer går efter muskler. Det brukar ju ibland gå lite hett till.

2008-04-27 @ 10:55:13
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Jenny

Det är jättekul att se alla platser igen! Och vilken stämning det verkar ha varit! Jag vill tillbaka!!

2008-04-27 @ 11:21:38
Postat av: Maria

Jenny: Vi bokar in oss nästa år i jerusalem och gör Ortodoxa påsken ordentligt. Har en liten studiecirkel innan.

Vilka vill haka på? Anmäl nu!

2008-04-27 @ 14:31:54
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback