Holy Tuesday

Stilla veckan fortsätter... Idag fick jag höra en intressant konspirationsteori när jag åkte till jobbet. Det har kommit en ny 20-shekelsedel. Den nya är förmodligen lite säkrare mot förfalskningar. Den är lite plastigare och har några nya identifieringsgrejer, bland annat en sexuddig stjärna som gör som ett genomskinligt hål i sedeln.

På sedeln finns diverse bilder. Jag blev visad en bild där man påstod att det är Saddam Hussein som blir bortförd till avrättning. Jaja... jag blev lite skeptisk redan från början. Visst, det skulle kunna likna Saddam. Men när bilden är så liten kan det också vara typ Theodor Herzl. Eller vem som helst med lite svart skägg. OK, tänkte jag. Det blir ju ett kul bloggämne i alla fall. Jag fick den nya pengen och gav en gammal tjuga tillbaka. När jag så i min hand höll de båda sedlarna så ser jag att det är SAMMA bild som används! Sålunda faller konspirationstanken platt på marken. Den äldre upplagan 20-shekel har ju funnits i omlopp INNAN avrättningen av Saddam.

Enligt min källa sitter nu många på diverse koffeshops och ondgör sig över de nya sedlarna. Helt i onödan. Men det var ju en intressant konspirationsteori. En liten stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback