Mosaik

image296

På håll ser Klippdomen blå ut, men kommer man närmare ser man att det också är lite gult och grönt i mosaiken. Jag tycker att Klippdomen är Jerusalems allra finaste byggnad! Den byggdes först under åren 688-691, alltså när Islam var en tämligen nystartad religion.

På den tiden sägs det att Grav- och Uppståndelsekyrkan var Praktbygget nr 1 i Jerusalm och att Al-Aqsa moskén var en relativt diskret byggnad. Med denna byggnad ville man visa Islams storhet. Och nog tycker jag man lyckades ganska bra! Uppe på gården utanför är det riktigt rofyllt trots turisthjorderna som trängs där på förmiddagarna. När man sedan får span på Klippdomen drar åtminstone jag lite efter andan av hänförelse.

Läser man Karen Armstrongs bok "Historien om Jerusalem" (jag håller på med den just nu, därav lite historia i mina bloggposter) så står det att läsa att kalifen Abd el-Malik (=Kungens slav i ordagrann översättning) tog intryck av rotundan i Holy Sepulchre när han byggde klippdomen. Den är ju lite annorlunda byggd om man jämför med andra moskéer.

I en period var detta också en kyrka, men tack och lov så jämnade man den inte med marken utan nöjde sig med att ersätta spiran med ett kors samt att cementera över koran-kaligrafin. När Salah-e Din intog Jerusalem 1187 återställde han ordningen och det blev åter en moské.

När man blir guidad i Klippdomen får man en massa siffror i rask takt. Det verkar som de flesta mått är efter naturen/året. Ex: "To the roof it´s 365 m, symbolizing the days each one year" Jag låter de flesta siffrorna passera, jag tycker det är trevligare att bara strosa omkring och njuta av den fridfulla atmosfären.

Kommentarer
Postat av: b

Något helt annat. Brukar du "gå på tur" i den israeliska naturen? Jag håller just på och läser en intressant vandringsbok. Den handlar om ett medelålders par som vandrar hela vägen från Eilat till Dan. Jag har skrivit om boken på min blogg.

Postat av: Maria

Hej b!
Nej, tyvärr blir det inte så mycket vandring. Med klena knän är jag lite bekväm av mig. Men får jag ork skulle jag gärna gå stigarna mellan Wadi Kelt och Jerico. Fantastisk natur! Eller upp längs bäckarna i Ein Gedi, sagolikt! Golanhöjderna och promenera vid Nimrod är också en grej som står på min önskelista. Men bra knän står överst på den listan...

2008-04-10 @ 13:02:32
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: b

Vid Ein Gedi har jag själv vandrat. Vackert ställe. Plus lite i öknen söder om Döda Havet vid moshav Neot Hakikar.

2008-04-10 @ 15:44:37
URL: http://htorpet.blogspot.com/
Postat av: G. Tikotzinsky

Klippdomen är inte en moske utan en minnesbyggnad.
Mosken är al-Aksa som ligger i sydvästra hörnet av Tempelberget.

Vad gäller 365 meter så kan du avskriva det som ett inslag i den arabiska fantasivärlden.
Det motsvarar en 100-våningars skyskrapa.

2008-04-11 @ 21:25:17
URL: http://al-hamatzav.org
Postat av: Maria

Haha... Nu får jag lust att gå dit med måttband. Jag har varit där så många gånger nu och klart och tydligt hört 365 m. Vore ju lite intressant att höra vad den uppfattningen då kommer ifrån om takhöjden. Kan det ha varit 365 cm?? Jag blir nu osäker på vad jag hört...

Hela OMRÅDET räknas som moské enligt de jag pratat med, men med dessa två byggnader som "står ut lite" i mängden av andra byggnader, skolor, brunnar och annat:

Majdid al sahra = klippdomen
Jämiat Al-Aqsa = Al Aqsamoskén

Båda är helgedomar som man ber i samt tar av sig skorna innan man går in i.

2008-04-14 @ 13:13:28
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback