Nu laddas det...

I morgon smäller det. Förhoppningsvis sådär lite svenskt lagom! Det är dags för Holy Fire igen. Läs gärna inläget jag gjorde förra påsken så förstår du vad jag syftar på. Varje år klockan ett (två enligt sommartiden) sker miraklet i Holy Sepulchre. Eld kommer från Gud till patriarken i graven.

Det är samma koreografi varje år (jag skriver nu tiderna enligt sommartiden): Klockan 10.30 öppnar armenierna dörren (eller rättare sagt de går dit med nyckeln, dörren öppnas som vanligt av en muslim). klockan 11.30 är det en procession till från st James när patriarken (eller patriarkvikarien) kommer skridandes. Klockan 13 kommer den grekisk ortodoxe patriarken. 13.10 Går tågar armenierna, syrianerna och kopterna till grekortodocernas patriark och hälsar på honom. Sedan klockan 14 kommer elden. Från Gud. Detta kan tolkas bokstavligt eller symboliskt, vilket du vill, men snacka om mirakel!

Alla som trängts i flera timmar i kyrkan tänder sitt knippe ljus och så sprider sig elden runt i kyrkan och ut genom dörren. I taxi till avlägsna ställen kommer den också lite senare.

Nu är frågan huruvida denna ceremoni kommer att avlöpa fridsamt eller ej. Jag törs nog gissa att det blir stökigt. Då man rök ihop i söndags på palmsöndagen är det viss revanchlusta som nu hänger i luften.

Tragiskt eller komiskt, men ALLA verkar slåss med alla. Häromdagen fick jag en syriansk förklaring att det hela var armeniernas fel. Armenierna hade dessutom den israeliska polisen på SIN sida hävdade syrianen. En armenier jag pratade med idag sa att det hela var Grekortodoxernas fel. Dessutom hade grekerna den israeliska polisen på SIN sida... Jag frågade då armeniern; om du ser generellt, vilka ogillar ni mest  - grekerna eller den israeliska polisen? Han sa att DET var en MYCKET svår fråga...


Poliserna laddar också för imorgon. Idag har de släpat ner stora mängder kravallstaket till Holy Sepulchre. Därinne håller de nog nu som bäst på att göra olika fållor för de olika kristna som ska fira gudstjänst där imorgon. Poliserna kan verkligen inte ha det så lätt. Att försöka stävja bråk mellan dessa grupperingar kräver en hel del! Dessutom är de mycket illa omtyckta från olika håll. Idag hörde jag att ordningsmakten hotat de olika kyrkorna med att om de inte sköter Holy Fire på ett bra sätt (utan bråk) så kommer de i fortsättningen neka visum för präststudenterna. Men som armeniern sa; jaja... men om GREKERNA börjar då!  

Jag tycker detta är tragiskt hur de kristna inte kan hålla bättre sams. En muslimsk familj får öppna dörren och israelisk polis måste vara där med kravallstaket och batonger för att inte de kristna kan hålla sams vid Jesu grav. Skämmes!


Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket intressant läsning! Jag ser fram emot att få läsa hur det gick! Det är svårt att förstå att de ska behöva vara bråk vid graven!

2008-04-25 @ 21:38:19
Postat av: Maria

Jo, MYCKET tragiskt att det ska vara så. Kanske lite symptomatiskt för Jerusalem? Med den historia staden har och de spänningar som råder.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback