Pesach i Östra!

Imorgon firas Pesach i Israel! Fram till denna dag har det pågått städning som skulle få tvångsneurotikern riktigt lycklig! Tänk dej att du ska städa ur ditt hus så att inte en enda brödsmula finns kvar. Då städning inte är min favoritgren och brödsmulor har en tendens att leta sig in på omöjliga ställen är jag ganska tillfreds med att inte omfattas av denna tradition.

...ja, men vänta nu. Jag ser att var och varannan går runt med tunnbrödpaket! Detta är veckan då man äter tunnbröd! Har alla israeler plötsligt varit i Omne eller Mjällom och tagit intryck? Jag tror det! Yoffi! Lite omfattas jag alltså av denna tradition...

Här kan du läsa en mer utförlig beskrivning av Pesachen!

I Östra Jerusalem används pesachen till att bygga. Det har blivit värsta byggboomen överallt. Betongbilar far i skytteltrafik i Jerusalem under dessa dagar. anledningen är att man vill passa på då de flesta israeler är upptagna med att fira helg. Då bygglov är en enormt utdragen, extremt dyr och i många fall en omöjlig historia chansar nu många med att bygga ändå. Har familjen vuxit blir man till slut tvungen att kanske bygga på sitt hus med en extra våning för att få plats. Kanske man hinner få färdigt innan helgen är över? Kanske kommer de inte att märka något...?

Här kan du läsa mer utförligt om bygglov och husdemoleringar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback