Vaddå STILLA?

Stilla veckan fick en inledning som var långt ifrån stillsam.




Det började riktigt trevligt. Jag gick till Holy Sepulchre och var med på först den koptiska mässan och sedan den armeniska. Idel läsning och sånger, var och en på sin egen plats i kyrkan. Efter liturgin var det dags för processionerna. Först tågade ortodoxerna runt graven tre varv varpå de firade en kort gudstjänst framför graven. Efteråt tågade patriarken och ett stort antal biskopar och präster ut ur kyrkan. Då var det dags för armenierna, kopterna och syrianerna att göra samma sak. Efter lite väntan i början kom tåget till slut igång. Då hela Jerusalem är fyllt till bristningsgränsen av pilgrimer denna vecka var det smockfullt med folk. Under sång traskade så armenierna, syrianerna och kopterna runt graven tre varv. Efter tredje varvet var det armeniernas tur att fira en kort gudstjänst framför graven.


Plötsligt började prästerna skrika åt varandra. Enligt en syrian som jag pratade med var det grekerna som var syra för att armenierna tog för lång tid på sig till gudstjänsten. En grekisk ortodox präst härsknade sedan till (undrar om de sa några fula ord på grekiska?), för plötsligt kom han sättandes som ett bowlingklot genom den armeniska uppställningen. Armenierna svarade genom att slänga sig över honom. Fler greker rusade till, och sedan var kalabaliken ett faktum. Körkillarna kavlade upp kåpärmarna och började gå loss på grekerna. Hattar och standaren flög i luften.


Poliserna som var därinne fick fullt sjå att försöka sära parterna åt. Efter någon minut kom fler poliser samt militären in i kyrkan och hjälpte till i röran. Då den israeliska polisen också är föremål för visst hat blev det sedan mycket virrigt. Det var riktigt svårt att avgöra vem som slogs med vem egentligen. Riktigt läskigt var det, jag fick retirera upp i en trappa för att inte hamna i den stridande klungan som böljade runt i rotundan framför graven.

Efteråt tycker jag att detta var djupt tragiskt. Inte ens framför graven kan de kristna besinna sig utan måste slå på varandra över några futtiga minuter hit eller dit. En muslim jag pratade med senare sa: "Ya, Haram!", sånt får bara inte förekomma på en helig plats.


När jag senare var uppe i Jaffa Gate igen kom processionen av armenierna skridande. En del såg nu lite tilltuffsade ut. Något utlöste då en ny kalabalik. Plötsligt hördes återigen höjda röster och smockorna hängde i luften. Enligt en som hade sett det hela bättre än mig sa att en judisk man hade loskat mot korset som bars i processionen och då hade några på nytt börjat slåss. Då det hände alldeles utanför polisstationen tog det inte lång stund förrän polisen kom och lugnade ner folket. En kille blev arresterad och då stannade armenierna kvar utanför polisstationen för att protestera mot arresteringen. 


Det var ganska rörigt att hänga med i svängarna och mycket svårt att avgöra vilka det var som bråkade med vilka. Helt klart är att detta är ovärdigt beteende, speciellt inne i Holy Sepulchre! Om Jesus legat kvar i graven hade han nog vänt sig många varv!

image306


Kommentarer
Postat av: Hannah

Hmm, ye haraam var ordet! Jag hörde från Joel igår att det hade blivit slagsmål, och du lyckades alltså befinna dig mitt i? Det är ju skamligt, ya haraam. Jag kämpar mot förkylningen och diverse andra roligheter, men inshallah så ses vi imorgon!
Kram så länge!

2008-04-21 @ 15:05:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback