Pretty Woman?

Sedan jag kom tillbaka har jag behövt jobbat på med rejäl frenesi. En massa planering och samordning krävs för att få allt att flyta på bra.

Igår när jag kom hem fullständigt "dog" jag i soffan och råkade sappa in på Pretty Woman. Lämpligt hjärndöd aktivitet att se om en film som man sedan tonårstiden praktiskt taget kan utantill...

image279

Men oj vad filmen är grotesk! Vackra människor och filmad som det vore ett skönhetsmagasin, men äcklig story! Varför upptäckte jag inte detta och reagreade när jag var tonåring? Filmen skildrar ju prostitution som om det kunde vara ett lyckohjul! Hamna rätt och du får snyggingen, bo på flådigt hotel och shoppa obegränsat. Jag har hört att prostitutionen faktiskt ÖKADE i USA efter det att filmen slagit igenom! Hur korkat får det bli!

Plötsligt var jag inte "död" framför TV´n längre utan satt och var riktigt förbannad.

Sedan märkte jag hur annorlunda filmen var. Eftersom den gick på en kanal som censurerar bort oanständiga scener var det en hel del klippt i filmen. Inte ens en liten kyss fick finnas med. Som sagt, kan man den utantill ser man detta tämligen tydligt. Några exempel:


I Lotusen på väg till hotellet:

Han: -100 dollar an hour, pretty stiff

KLIPP!!!

(Vi får inte se hur hon känner efter i hans skrev och säger: -"No, but it got potentioal")

Pianoscenen:
Hon (på flygeln): "-Do people always do what you tell?"
KLIPP!!!
(Inte heller får vi se den heta sexscenen med kläderna på uppe på flygeln)

Eftersom Pretty Woman innehåller en hel del scener som handlar om sex och kyssar blir det en hel del hål efter censurens framfart. Ibland blir till och med handlingen svår att hänga med i. För att filmen fortfarande ska vara en långfilm och inte ett kort inslag i "Bullens brevfilm" har censuren kompenserat genom att klippa in scener från något restmaterial. En snygg ridscen på landet, en taxitur till Blue Banana och andra biscener som blivit ratade. Ett sådant inklipp blir jättekonstigt. Tänk er scenen där de käkar små ambasadsnittar, sniglar och glass. Efter det när Mr Morse och hans grandson gått trycker Julia i sig en oxfilé och bakad potatis (och gör bort sig genom att hälla ketshup på filén). Var får hon plats med denna jättemiddag i cocktaiklänningen kan man undra...

Det slog mig också hur oerhört skrytig filmen är. Dyraste hotellsviten "The Penthouse" för: "It´s the best", Balkongplatser på operan "It´s the best", Mr Louis som a "Very good customer" (=slösaktigaste!!!).

Blä och urk vilken film! Vacker och förföriskt och kommer säkert fortsätta förleda ungdomen till att kunna tänka sig sälja sin kropp till män för pengar och lyx. Bättre vore om censuren tog fram storsläggan och papperskorgen istället för saxen!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Ha en bra dag! :)

Postat av: Evamaria

Japp! Så här är det att bli vuxen - en ser en hel del som en inte såg som tonåring!! Å med det en massa andra referenser... :) Måste ha varit märkligt att se den saxade versionen men du kom ju ihåg allt ändå ;)

2008-02-15 @ 16:59:48
Postat av: Anna

Får jag skryta med att jag tyckte att den var rätt idiotisk redan när jag såg den...eventuellt för att det här med att shoppa med ett jättelikt kreditkort i Beverly Hills aldrig varit min grej. Richard Gere är däremot en annan sak, men...

Mamma såg den här filmen en gång när hon väntade på att hårfärgen skulle verka...och satt hypnotiserad i en och en halv timme...med resultatet att håret blev KNALLRÖTT och hon fick sätta på sig en mössa och rusa till frissan :)

2008-02-18 @ 08:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback