Jul igen...

Nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen varar intill påska...

I Jerusalem firar man julen TRE gånger per år! Igår var det åter igen julafton då de ortodoxa går efter en annan kalender. Har besök av Pappa och Ellinor och vi gjorde oss en tur till Betlehem för att delta i festligheterna. Först en massa scouter, sedan lång väntan. Sedan högtidlig entré av patriark Teofilos den tredje i födelsekyrkan. Sen Vesprar. Tre vesper samtidigt, typ stereo fast tre. Grekortodoxerna, syrianerna och kopterna vid varsitt altare fast bredvid varandra. Hur festligt som helst! Rätt som det var kom två killar från syrianernas tevekanal i Sverige och ville intervjua mej! De ställde frågorna på syrianska och jag skulle svara på Svenska. Det gällde att komma ihåg vad frågorna handlade om för att sedan låtsas förstå vad de frågade om.

image262
Första gången jag har sett att man öppnar den stora stålporten till Betlehem. Detta var för att Teofilos III och bilkortegen skulle passera.

image263
Här skrider en av de många grekiskortodoxa prästerna förbi på väg till födelsekyrkan.

image264

Här kom de andra...


image265
Det svensk-syrianska TV-teamet. Jag glömde hälsa God Jul till alla syrianer i Sverige... GOD JUL!!!

Den 18 januari infaller nästa jul, den Armeniska, som jag tyvärr missar för en kort tripp till Sverige. Men om några dagar ska jag hälsa på armenierna och se tomten (!!!) dela ut julklappar till alla snälla barn...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback