Kändisar!

Waooow, jag har träffat några kändisar. Tydligen var en av dem också en Robinsson-kändis! Jag som tröttnade på den såpan långt innan "Robban" blev blå.

För ett par veckor sedan träffade jag ett gäng som skulle på Västbanken och filma. Jag är ju nästan jämt nyfiken av naturen och bad dem berätta mer. "Vart filmar man orättvisor bäst?", frågade de mig. De skulle med oklar landkunskap ut på Västbanken och filma. Jag hade ju inget med dem att göra men jag rekommenderade dem att till exempel fara med någon till Yajjous där följeslagarprogrammet finns (Palestinsk by på Västbanken nära en bosättning). Tänkte att där kan de se orättvisor MEN inte fara och äventyra själva på vinst och förlust. Konsulatet avråder ju faktiskt från resor på Västbanken och Gaza.

Nu sitter de fast i en by någon annanstans och skapar nyheter:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2842750.ab

Jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera, klart att orättvisorna, belägringen och ockupationen är både förjävligt i sig och rent idiotiskt för en kommande fred och så vidare....

Men jag kan störa mig på den äventyrsturism som florerar i vissa kretsar. Komma från trygga och tråkiga Sverige, dimpa ner med kamera här och bli fast i en by, skottlossning, drama, nyheter! Det var säkert jätteannorlunda med just dessa ungdomar, men ibland stöter jag på action-wannabees som kommer hit i syfte av att skildra orättvisorna. Naturligtvis med sig själv som huvudperson framför kameran.

Kommentarer
Postat av: Johan

De är pinsamma. Den palestinsk-ledda propagandagruppen ISM har aldrig någonsin utrett verkliga orättvisor i det palestinska samhället, såsom tvångsislamiseringen i Gaza enigt Sharia-lag, terrorplanering mot civila israeler eller bristen på yttrandefrihet under de palestinska regimerna i Ramallah och Gaza. Inte heller har de filmat terrorister som skjuter missiler mot israeliska byar.



Jag är säker på att "dokumentärfilmen" inte kommer att visa att demonstranterna kastar sten, vilket flera internationella nyhetsbyråer har rapporterat

2008-07-07 @ 12:14:06
Postat av: Maria

Johan,

Mina två favoritcitat som jag återkommer till då och då är:



1. Det är inte ens fel att två bråkar.

2. Du ser flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget öga.



ISM (
http://www.ism-sweden.org/) får upp mellanösternproblematiken på agendan i nyhetsbevakningen och det är bra och behövs, men det gäller för den egna trovärdighetens skull att man inte glömmer bort det andra lidandet också (tex Sderot). ISM och till exempel föreningen Sverige-Israel skulle kunna komma långt i dialogen om det inte blev så att de hellre verkar vilja gräva ner sig i en skyttegrav för att därifrån verbalt gå till attack på sina motståndare. Vad gagnar detta en lösning på konflikten? Nada!

2008-07-07 @ 13:38:04
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Johan

Maria, en lösning gagnas inte ett dugg av att lättlurade ungdomar som fallskärmar sig ner i ett konfliktområde på någon vecka tar <b>ensidig</b> ställning för den ena parten i konflikten, såsom ISM gör.



Om det nu är du som har uttalat dig i medierna och antytt att ni är skyddade för att ni är "internationella" (dvs omvänd rasism av gammalt märke från ISM), så är du mer än lovligt propagadistisk och okunnig!

2008-07-08 @ 00:19:47
Postat av: Maria

Johan,

Jag är nyvaken, kanske hjärnan inte är helt igång, tror du jag uttalat mig i medierna???

2008-07-08 @ 07:29:02
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Johan

Förlåt. Jag antog att kommentaren från Maria var skriven av ISM-representanten Maria, som uttalat sig i medierna på ett ytterst korkat sätt.

2008-07-08 @ 11:44:56
Postat av: Maria

Johan,

Ja så det kan bli ibland när man skummar igenom en text.../M

2008-07-08 @ 14:08:54
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Shim

Johan

Du får väl läsa lite noggrannare Maria:s blogg.

Läser man ofta en blogg (=dagbok) så börjar man

känna till författaren mer personligt.

Skulle betygsätta till MVG (= Maria - Väl Godkänd)

2008-07-08 @ 22:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback