Syrianer

Från och med igår bor jag på hotell i Gamla Stan! Jag håller som bäst på att introducera min efterträdare och har låtit honom ta lägenheten. Delvis för att han ska få komm sig iordning inför sin jobbstart här och delvis för att jag nu får direktkontakt med Old City på ett annat sätt. I morse kunde jag därför enkelt strosa ner till Holy Sepulchre för att kika lite på gudstjänsterna. syrianerna, kopterna, armenierna och grekerna firade gudstjänst samtidigt fast på olika håll inne i kyrkan. Då jag mest brukar hänga med armenierna (de har bästa kören) tänkte jag att jag ju faktiskt kan variera mig. Klev in i St Nikodemus kapell där syrianerna håller till. Det är intressant att se skillnaden i rummet när det är i bruk mot när det står tomt! Varje gång syrianerna ska fira gudstjänst smyckar de sin lilla kyrka. Gobelänger hängs på väggen, mattor rullas ut, stolar sätts fram, ett podium byggs och kläs i mattor, blommor och dekorationer smyckar altaret. Mycket fint faktiskt!

Att de får göra detta varje söndag beror på Status Quo-avtalet från 1852. INGET får ändras i Holy Sepulchre (om inte grekerna, armenierna och katolikerna ger sina "blessings"). Åsikterna går isät om St Nikodemus kapell. Enligt syrianerna FÅR de inte rusta upp det. Armenierna hävdar å andra sidan att de ERBJUDIT sig att rusta det ÅT syrianerna. Syrianerna misstänker då att armenierna vill ta över kapellet. Inget förändras därför i detta kapell och inför varje gudstjänst får man därför tillfälligt smycka sitt kyrkorum. För att sedan smycka av igen när gudstjänsten är över. Mycket slit...

Samtidigt KAN detta vara platsen för den SANNA GRAVEN eftersom två uthuggna gravar finns i en liten kort gång som ansluter St Nikodemus. Enligt traditionen ägdes dessa gravar av Josef från Arimatheus. Läser man bibeln (alternativt ser "Indiana Jones och det sista korståget") så kan man dra slutsatsen att det KAN vara HÄR det hände. Och lite gillar jag den tanken. Varför skulle inte Jesus grav vara nära den fattigaste av kyrkorna i Holy Sepulchre när han föddes i ett stall? It makes sense liksom.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du tar snyggare och snyggare foton, kusin! Ny karriär som fotograf kanske? Är det mulemukarn himself måhända man ser?

2008-06-01 @ 21:29:50
Postat av: Maria

Å, man tackar. Jag har börjat komma på hur pacasa fotoredigeringsprogrammet fungerar. Kan trixa lite extra med bilderna, som här - visa dem i svartvitt.

Det var en ny präst för dagen som stod vid podiet. Har inte sett honom tidigare...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback