Första Maj

Ny månad igen! Jag höll alldeles på att glömma denna profana helgdag mitt i alla storhelger hit och dit. Plötsligt är stan ganska lugn. Jag hade sovmorgon, städade och tvättade på förmiddagen. Nån gång på förmiddagen höll jag nästan på att S***A på mig. Sirener hördes kraftigt där jag bor. Flyglarm? Jag gjorde som jag blivit lärd nån gång; gå in, stäng dörrar och fönster och kolla nyheterna. Inga häftiga krigsrubriker på vare sig Al Jazeera, BBCW, CNN och euronews. Hjälp!

Efter en stund tystnade sirenerna och jag städade vidare. DÅ kom jag på att det var förintelsens minnesdag idag! Sirener ska ljuda och alla stannar där de är och har några tysta minuter. Grämelse, jag som så totalt missade detta. Jag HAR vetat av det och det STÅR i almanackan så jag har inget att egentligen skylla på. Det liksom bara hände. Men krigsutbrottspaniken var också en intressant känsla...

Nu väntar jag några irländska biskopar och präster (både katoliker och protestanter) som ska komma och hälsa på. Jag ska ta och bjuda dem på kaffe. Ska bli intressant det med. Men detta gör att jag nu missar VALBORG som firas idag istället för igår. Så; missad första maj, missad Valborg och missad Yom Hashoa... Hur månde denna dag sluta?

Kommentarer
Postat av: Ida

åååå fy vad läskigt! Ta hand om dig många kramar Ida

Postat av: Anna

Maria...kom ihåg att en entonig siren aldrig betyder krig. När det är krig går sirenen upp och ner, i ambulans/brandbilsstil fast långsammare.

Då behöver du inte bli så rädd :)

2008-05-03 @ 17:55:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback