Måndag

Så är det en vanlig måndag igen. Ehhh... eller är det pingst? ....eller vad? Blev lite förvirrad igen i förrgår då jag besökte uppståndelsekyrkan. Mötte en armenier som sa att det var palmsöndag! Man firar tydligen TVÅ palmsöndagar. Den första till minne av när Jesus red in i Jerusalem. Sedan kommer påsken. Sedan Andra Palmsöndagen till minne av då Jesus kommer in i himmelriket. Men nu den 6:e juni firas kristi himmelfärdsdag?!?!? Efter två och ett halft år i Holy Land blir det bara svårare och svårare att förstå det hela... Tur jag har folk att ständigt fråga!


Jag och fader S, syriansk präst

Kul anekdot angående min huvudbonad: Jag besökte den syrianske skräddaren och då han hade ett stort antal spetssjalar som jag ser att speciellt syrianerna använder passade jag på att fråga honom. Fick en liten utläggning: Vit sjal har man om man är ogift. Svart om man är gift eller änka. Jag frågade då honom; men jag då (skild)? Fick då höra att jag kunde ha off white! Sedan gav han mig en i present som jag tyvärr alltsom oftast glömmer när jag går i kyrkan...



Kommentarer
Postat av: Maggan

Måste fråga dig! Är dessa syrianska religösa herrar som huserar i Jerusalem födda i Jerusalem, eller har de flyttat från någon annan plats?

2008-05-12 @ 14:52:21
Postat av: Moster

Men OOO vilken vacker bild!! Det ser ut som ett bokmärke - bara glittret som fattas!!

2008-05-12 @ 15:13:09
Postat av: A-K Roth

Påminner om reglerna för min själevadsdräkt. Grön hätta för ogifta och svart för gifta skulle det vara. Min faster vävde själv tyget på Hampnäs på 20-talet och jag har ärvt dräkten. Undrar om prästen inte hittade på det om off-white? Är han vad som här kallas "Syrian Orthodox"? Min dotters pianolärare var syrisk-ortodox. Familjen handlade i orientaliska mattor. Vi bor i en enda smältdegel här.



P.S. Googlar för skojs skull på Blocket. Har hittat trevlig stuga i Docksta; dagdrömmeri!



2008-05-12 @ 16:23:19
Postat av: Ida

ÅÅå vad vacker du är, otroligt vilken känsla denna bild förmedlade !

2008-05-13 @ 00:10:09
Postat av: Maria

Maggan,



Syrianerna (the syrian orthodox)i Jerusalem har bott här i många generationer. Dragning till det heliga landet eller olika svårigheter i andra regioner har sedan långt tillbaka skapat en syriansk befolkning här. Så generellt sett tror jag man kan säga att församlingen är från det heliga landet medan prästerna kan ha blivit placerade här av kyrkan för tjänstgöring (om de inte är födda här de också och kommit tillbaka efter sin prästutbildning).

Postat av: Ida

Har ett år kvar! Känns som jag aldrig gjort annat än bara studerat! När kommer du hem?

2008-05-13 @ 14:22:06
Postat av: Maria

Bra fråga Ida! Adda mej på msn, du har min adress från din blogg, skulle vara kul att chatta lite...

2008-05-13 @ 15:12:08
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback