Udda möte

Nyss tillbaka till kontoret igen efter ett minst sagt udda möte. Då grupper ganska ofta undrar om vi har någon kontakt med någon ultraortodox jude som kan berätta om sitt liv så nappade jag direkt när jag blev lite raggad (!!!) på. Det var en trevlig typ som var sådär svartvitt klädd med tallit och svart kippa. En religiös typ med andra ord.

Jag tänkte att en kopp kaffe och lite samtal om judendomen skulle sitta fint. Men där uppstod ett problem. Han kunde inte fika hos vare sig någon muslim eller någon kristen. Skulle jag kanske kunna följa med till judiska kvarteret istället... men... well...kanske en annan gång? Jag var inte så "modest dressed" idag (high water jeans och långskjorta). Han bad mig också stoppa in korset för säkerhets skull utifall någon skulle se honom med mig. Hm... Hejdået fick bli utan handslag, för man vet inte vem som ser...

Hm. Ska jag behöva klä upp mig i långkjol och polo? Men vad gör man inte för folkbildningen? Det är just detta som gör Jerusalem så oerhört spännande.... Alla olika typer!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Maria!



Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Hur kan jag göra det lättast? (e-mail, telefon, ...)



Tack på förhand!

2008-05-18 @ 07:08:46
Postat av: Maria

Hej!

Om du fyller i dein epost nästa gång du kommenterar så ser jag den och kan maila dej. Lätt som en plätt. Din epost syns inte för allmänheten.

Postat av: Anonym

Hej!



OK, då gör jag så. Hoppas det funkar.

2008-05-18 @ 09:44:08
Postat av: Lotta

Hihi! Ja, det är så lätt att hamna i stereotypa bilder om muslimer som inte vill ta kvinnor i hand eller att tröjan ska vara täckande och inte vara urringad.... eller att man inte tar kvinnor i hand för den delen...



Ska bli spännande att läsa om ditt möte. Dialog är alltid en vinst. Brukar tänka på Christian Peacemaker team och en man som heter Art Gish som har en del kontakter in i bosättarrörelsen i Hebron. Allt för dialogen och tron på ickevåld som levandsprincip. Kan passa på att rekommendera hans bok "Hebron Jounal".

2008-05-18 @ 20:52:44
Postat av: Maria

Jo, jag handlade "Hebron Journal" när jag var och träffade CPT för ett par år sedan. Mycket intressant att läsa! Och dialog är alltid kul, ju mer olika man är desto intressantare, men jag undrar om vi menade samma sak med "dialog". Jag och min nya bekantskap...

2008-05-19 @ 07:54:09
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback