Bråk igen!

Såg på nyheterna att det tydligen varit bråk i Holy Sepulchre igen! Greker och armenier. I och för sig var det roligt att se körkillar och präster som jag så väl känner igen på svensk TV, men måste det vara i samband med ny fajt? Så trist och onödigt att man inte ens vid Jesu grav kan hålla sams. Tur Jesus är uppstånden, annars hade det varit gravfridsbrott!

Läs om händelsen
här och se en videosnutt. Dock måste jag göra en rättelse, det är inte patriarken själv som uttalar sig, men det är hans närmase man, ärkemandrit Aristarkos. Rätt ska vara rätt! Också Aftonbladets hemsida har en video. Naturligtvis vill TV4 inte heller missa denna nyhet.

Jag kan bara undra vad som ska behövas för att kyrkorna ska komma överens i kristenhetens viktigaste kyrka? Skämmes!

Kanske "tur" det fanns poliser med kravallutrustning och gevär i kyrkan, men det känns också djupttragiskt att läsa hur de står insatsberedda bredvid självaste Golgata.

"After the brawl, the church was crowded with Israeli police holding assault rifles and equipped with riot gear, standing beside Golgotha, where Jesus is believed to have been crucified, and the long smooth stone marking the place where tradition holds his body was laid out."


Kommentarer
Postat av: Dessa min minsta bröder

Denna kyrka är ju liksom din "hemmakyrka" Vad bakgrunden till dessa bråk?

Postat av: Anna

Jag tycker också mest att det är trist. Och om jag vore du så skulle jag också tycka att det känns lite bittert att det just måste vara bråken som kommer på TV, inte när det INTE är bråk. Visar de något från Holy Fire på TV4 och i Aftonbladet?



2008-11-10 @ 22:26:21
Postat av: Maria

DMMB,

Bakgrunden är Status Quo från 1852, överenskommelsen som reglerar de olika kyrkornas varande i Holy Sepulchre in i minsta detalj. Om en kyrka börjar (men millimeter åt gången, eller minuter åt gången) ÄNDRA på de överenskomna grejerna så blir det till slut ett nytt etablerat faktum. Därför kan det hända att man till synes överreagerar på detaljer. En annan faktor är nog tiden. Det var inte igår man kom igång i Holy Sepulchre, kristna har nästan sedan korsfästelsen (eller 300-talet då St Helena initierade kyrkbygget) varit på plats och vakat över platsen. Det handlar om att BEVARA och då kan man inte heller börja ändra på tingens ordning. Hellre då clash än förändring.



Anna,

Nej Holy Fire ser vi sällan på svensk TV. Vad som visas är "Bang-bang-shoot-boom" Det säljer. Trist men som en naturlag nuförtiden.

2008-11-11 @ 10:35:06
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback