Dilemman

Puh! Har just landat efter att ha haft en grupp elever i Religion, moment etik och moral. håhåjaja...

Det urartade på ett nytt sätt idag. Vanligtvis brukar det gå bra med denna lektion, elever gillar att diskutera (nästan jämt i alla fall) och jag har två moraldilemman som jag faktiskt inte brukar misslyckas med (så ofta). Idag blev det pankaka. intressant var att det floppade på ett helt nytt sätt. Istället för att man inte kom igång med att diskutera eller att argumenten tröt så var det min teckningskonst som satte käppar i hjulen.



Järnvägsdilemmat: Ett järnvägsspår är för tillfället avstängt för reparation. Tre människor står och jobbar på ena sidan spåret och en på andra sidan. Du själv befinner dig i ett kontrollrum några kilometer därifrån. Plötsligt kommer ett tåg. Gör du inget kommer tåget att köra över och döda tre personer. Du kan om du vill koppla om så tåget bara kör över en person. Hur gör du?

Då spåren inte var ritade helt paralella på tavlan blev det svårt att diskutera själva dilemmat. För inte kommer det att kunna komma ett tåg där inte!. (Klassen går transportprogrammet så mina bortförklaringar föll platt till marken)


Transplantationsdilemmat: I ett brinnande krig arbetar du som läkare. Till ditt sjukhustält kommer en dag fyra personer. En behöver nytt hjärta NU (Du är superskicklig hjärtspecialist så ett sånt ingrepp är en baggis för dej), en behöver nya lungor (Du är även lungexpert och detta gör du snabbt och utan komplikationer), en behöver ny lever (Samma där, du fixar detta utan problem) och den sista behöver gipsa en fraktur. Vid en inledande blodkontroll märker du att personerna har blodgrupp A, B, AB respektive 0. Du kommer på att om du skulle ta ihjäl den med frakturen skulle du kunna rädda livet på tre människor. Hur gör du?

Klassen kom på en ny lösning på detta dilemma: Gipsa han med benet och ge honom ett gevär så fixar han snabbt ett gäng fiender som kan donera...


Grottdilemmat: En grotta som är torrlaggd vid ebb utforskas av ett gäng ungdomar. En i gänget, "Tjocke Per" fastnar i grottöppningen när han ska in. Flodtiden närmar sig och grottan börjar fyllas med vatten. en i gänget har en kniv med sig. Hur ska de göra?

Här blev lektionen tämligen kaotisk:

-Tjocke Per täpper ju till grottöppningen JUH!
-Grottan måste ju vara vattenfylld även vid ebb! Det synns ju på vattennivån utanför!
-Dom når ju inte ens upp att skära loss tjocke Per!
-osv

Snacka om utmaningar för en tisdagsrött lärare... En elev kom fram och visade hur jag istället kunde rita grottan nästaq gång... Tack, ibland är det svårt att nå fram till det teoretiska dilemmat. Hu, undrar om jag törs försöka mig på Greven och Grevinnan på måndag?

Kommentarer
Postat av: Evamaria

haha Underbart hur de ser HELT andra saker på dina teckningar!! Kanske ska du låte en klass som jobbar med media hjälpa dig att ta fram material med de du haft idag som referensgrupp!



På mitt jobb ska vi för övrigt definiera just hjärt-, lung- och levertransplantationer i Sverige i morgon :)

2008-11-18 @ 17:11:15
Postat av: Jenny

Känner igen problemet med att få eleverna att fokusera på det viktiga! Greven och Grevinnan är en klassiker - den brukar vi också köra. Det brukar ofta bli en stor del som tycker att hon får skylla sig själv. Ska bli intressant att höra hur dina resonerar.

2008-11-18 @ 19:07:09
Postat av: Maria

Tror jag ska testa Greven och Grevinnan på samhällsvetarna först så jag får tillbaka lite självförtroende... Och jag undrar om inte färjkarlen är mest skyldig, han kunde ju ha rott över henne lätt som en plätt. Jädra slöhög!

Postat av: Jenny

Typiskt färjkarlar! Allid samma visa!

2008-11-18 @ 22:59:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback