Mer etik...

Måndag em och återigen har jag överlevt en etiklektion med fordonseleverna. den här gången ritade jag INTE på tavlan då det blev lätt kaos förra gången utan jag tänkte vi skulle debattera istället. Efter att ha gått igenom regeletik, konsekvensetik, sinneslagsetik och situationsetik på tavlan delade jag in eleverna i små grupper, typ 2 i varje "lag". På små post-it lappar hade jag sedan skrivit ämnen. För Dödsstraff, mot dödsstraff, för dödshjälp, mot dödshjälp, för kastrering av sexuelförbrytare och mot kastrering av sexualförbrytare. Efter 30 minuter samlades vi återigen i klassrummet för att ha en debatt. Jag var "programledare" och fördelade ordet till de två lagen som satt på vardera sidan av katedern. Klassen skulle efter varje "heat" rösta fram det lag de ansåg argumenterade bäst för en ståndpunkt.

Håhåjaja... I teorin en enkel och intressant lektion. I praktiken en intressant lektion.

"-Vi är för dödsstraff för vi tycker det är bra"
"-Vi är mot dödsstraff för det är ett alldeles för lätt straff, vi vill införa tortyr istället"
"Vi är mot kastrering av sexualförbrytare för vi tycker dom ska dö"


Oj.

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

1) Hur gamla är de här eleverna, Maria?

2) Tycker du att rösträttsåldern ska sänkas med fem år?



Lärdom från din klass: Den som frågar (elever) efter mycket mister ofta hela stycket - och mer!

2008-11-24 @ 17:29:16
Postat av: Marielle

Jag skulle aldrig pallat ha dem. Vilken tur att du inte bara har fordonare. :P

2008-11-24 @ 17:33:00
Postat av: Anton

Haha, de är väl ändå för härliga..Roliga killar

2008-11-24 @ 18:14:32
Postat av: Maria

A-K,

De är typ 18 år. Och jo, visst kan rösträtten sänkas - eventuellt finns det mer hopp på någon högstadieskola någonstans... <uppgiven suck>

Postat av: Maria

Marielle,

Tur var ordet sa bull.



Anton,

Jo de är annars supermysiga killar. Avslöja inte för dom att jag egentligen gillar dom skarpt!

2008-11-24 @ 18:46:00
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Jag hade gissat 15. Som tur var vet vi att ju äldre barnen blir desto mer visste mamma och pappa. :)



Nog borde man vara halvtomhalvt mogen för att få rösta? Hörde just att pojkars hjärnor utvecklas till c:a 25 år. Tålamod, Maria, tålamod.

2008-11-25 @ 14:11:43
Postat av: Ida L

Det är helt fantastiskt! Vilka killar!

Kämpa på

2008-11-27 @ 23:53:24
URL: http://idalandfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback