Sky City

Dag ett på resan. Yes! Tröttnade på hotellrummet och begav mig till Sky City för att spana på folk och dricka lite kaffe. Nu är jag helt övertygad om att jag måste ha ett jobb som innebär att jag får resa runt lite med datorn. Så kul, sån underbar känsla av att vara på väg!

Det blir första gången jag flyger direktflyget. Förutom att jag nu kan shoppa på Ben Gurion utan att riskera att behöva slänga parfymen i Wien så ska det bli intressant att se säkerhetskontrollen på Arlanda. JAg har hört att det är Ben G-liknande. Hoppas bara det inte går som för en frilansjournalist som jag pratade med i Jerusalem - han hade fått lämna datorn på Arlanda, den var "en säkerhetsrisk" tydligen. Hu vad ledsen jag skulle bli om det hände mig.

Hann med en stilla flört också på skyttelbussen från hotellet. DET ser jag som ett tecken på att jag är jäkligt glad idag över att vara på väg.

Nu ska jag gå och handla på mig ett litet reseapotek ifall nån i gruppen tänkte få huvudvärk eller ramla. Man vet aldrig.

Kommentarer
Postat av: Anna

Apropå att slänga parfymen i Wien - min mamma åkte just och hon fick inte ta med sig sin vattenflaska...men de sade "om du dricker upp vattnet här där vi ser dig, så kan du gå ner på toan sen och fylla på nytt" :)

2008-10-07 @ 11:48:12
Postat av: A-K Roth

Maria, har du inte just kommit tillbaka från j'roschalaim? Ä du där nu igen?



Det är bra om man får veta i förväg hur man gör med flytande tullfritt. När man åker tillbaka till USA måste man ta ut sitt bagage och gå genom tullen vid ankomsten i landet, för mig antingen i New York eller Chicago, sedan lämna över bagaget för vidare flyg till slutorten. Då - innan man skickar väskorna vidare kan man dra upp en dragkedja och stoppa i det man köpt tullfritt på Arlanda eller på flyget, i mitt fall impulsköp av svindyra svenska Ice Wines (över 400 SEK för flaska på 250 ml). Annars tar de allt när man går genom säkerhetskontrollen igen. Och då hade jag blitt "ukömmen". Men du hade väl inte samma tillfälle att kunna packa ner det du köpte? Återstår för dig att handla flytande tullfritt när du byter sista gången, i Frankfurt osv.?



Notera: Allt detta talade biträdet på Duty Free på Arlanda om för mig när jag handlade. Annars hade jag nog glömt att man måste genom fler kontroller innan man flyger vidare i USA.En uppsättning småflaskor av olika sorters brännvin hade jag kanske fått igenom ändå men då hade jag fått lov att passa in alla 8 i en liters zip top bag. Så jag tröade in dem i bagaget också. Ingenting gick sönder, tack och lov. Sen när vi hade kräftskiva på svensk-logen lät jag svenskamerikaner ta små flaskor brännvin. Så nu har jag inga själv! Woe is me!

2008-10-07 @ 15:36:29
Postat av: Anna

Hipp hipp hurra, Maria är tillbaka i Holy Land! Visserligen utan tid att gå på Mount Zion och bada och äta suverän knafe, men ändå :)

2008-10-07 @ 20:03:30
Postat av: L8

Hej Anna,



Följer din blogg med ojämna mellanrum. Vore spännande att höra om din upplevelse på Arlanda. På min resa til Holy land i påskas (kristna) blev jag stoppade i ca en timme och sedan ringde de till min vän i Jerusalem för att verkligen kolla att jag skulle på Brit milah... Jag verkade tydligen skum som inte hade bokat boende :/ Men men, vad gör man inte för en dos av det heliga håliga landet. Känner igen din längtan! Och så skönt med direktflyg!

2008-10-07 @ 20:05:21
Postat av: Alina

Bra blogg du har!!! :)

Postat av: Christina Meltin Westerlund

Nu har jag hittat din blogg! Kommer att länka till den med jämna mellanrum.

Njut och må bra Maria!

2008-10-07 @ 22:13:54
Postat av: Marielle

Hej!

Jag hoppas att du har det bra på resan! Tänk inte allt för mycket på oss. :D Jag har nyss sett The Wave. Hade sett den förut men det var bra att fräscha upp minnet lite granna, så nu är det bara till att sätta igång och skriva.

Ses!

2008-10-08 @ 17:37:12
URL: http://mariellepersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback