Palestinskt helgon!

Då almanackan ser helt steril ut vad gäller högtidsdagar spanade jag in i den aldrig svikande helgonkalendern och hittade Saint Theoctistus of Palestine. Ett helgon som också bär titeln "Venerable", som enligt Wikipedia är likaställt eller till och med lite högre titel än vanlig "saint".

Venerable Theoctistus var bästa kompis med den mer berömde St. Euthymius. De var tydligen jättebundisar: "Två själar i en kropp". Som andra ökenfäder ägnade de sitt liv till att be, fasta och meditera i öknen. Dessa två helgon bodde i Juda öken. Euthymiusklostret, eller vad som finns kvar av det, kan man besöka om man beger sig till Mishor Adumims industriområde. Faktiskt hyffsat välbevarad ruin som jag kunde önska man gjorde mer av. Det är ju ändå ett riktigt spännande område för den som är intresserad av kyrkohistoria och tidiga ökeneremiter. Kanske får jag nån riktig kyrkohistoriker på mig nu, men jag tror man skulle kunna säga att Euthymius-klostret (eller lavran som den kanske rättare borde kallas) är en slags övergång från ökeneremitliv till riktiga kloster.

Lavra är att man lever eremitliv, men sida vid sida. Efter ett tag började man se samordningsvinster i att dela måltid och skydd mot rövare.

När St Theoctistus sjuk på slutet av sitt liv kom vännen St. Euthymius (90 år) och tog hand om honom. Han "gick till Herren" år 467 och då kom patriarken av Jerusalem Anastasius och förrättade begravningsceremonin.

Kommentarer
Postat av: Anna

Du - jag tänkte just på min kompis Nouhas syster, Ghada från Nasaret...hon är ju kristen, har läst arkeologi och historia och är utbildad guide. Gör mycket Nasaret och Jerusalem, och för några dagar sedan såg jag en lapp om att hon gör turer just till kloster i och runt Jerusalem. Hon är helt suverän (tyvärr har jag inte tid). Men definitivt en kontakt?

2008-09-04 @ 15:04:42
Postat av: Maria

Det vore spännande att följa med henne på en tur! Vi gör det nån gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback