Påsken är över

...och jag avslutade den oerhört traditionellt med att göra en pilgrimstatuering. Har funderat på det här ett par år och nu med Idas moraliska stöd blav det äntligen av! I Jaffa Gate såg jag några ur den stora syrianska gruppen från Södertälje som är här och kunde därför fråga några äldre kvinnor vart man får detta gjort. De eskorterade oss villigt till en shop som över påsken ordnat de bakre delarna av shopen till en tatuerarverkstad. Då en del pilgrimstatuerare endast kör med ETT motiv per säsong var jag lite nervös att jag inte skulle få välja. Men vl framme vid disken fick jag välja motiv helt fritt så det blev.... Ja, gissa! Ni som känner mig borde kunna klura ut vad jag lät hugga in i armen. Lite kul var det när de frågade på vilken arm jag ville ha det och jag sa: "Eh... well.... this maybe?" och sträckte fram vänster arm. -"With wich arm do you do the crossings?" frågade tatuerarmedhjälparen, och jag bytte då naturligtvis arm meddetsamma.



Pilgrimstatuering var något som förmodligen startade på medeltiden efter det att Europa blivit kristet. Då man inte hade blogg, facebook och kameror att föreviga (och skryta) om sin pilgrimsresa med så lät man tatuera in ett kors, en madonnabild eller helt enket "Jerusalem" + året man var här. De lite djärvare målade upp St Göran och draken eller någon annan stor ikon på armen.

Jag är mycket nöjd med min tatuering och kanske speciellt att jag gjorde den på första resan hit efter det att jag slutat jobba eller är med någon grupp. Min egen resa och mitt eget val med andra ord. Det gjorde inte speciellt ont, i alla fall inte i nivå som knäont eller höftont.

http://www.xtimeline.com/timeline/History-of-Tattoos/Pilgrim-tattoo-s-get-relegious-sanction

Så här kan det också se ut:

Kommentarer
Postat av: Guardian

Tatueringar är trevligt!

Jag hoppas att vi får se resultatet när det läkt :)

Postat av: Anna Sandqvist

Hallå! Jag vill veta vad det är för motiv! Så bra känner jag dig inte att jag kan gissa ;) Och jag är nyfiken! Ha det fortsatt super! kram anna

2009-04-21 @ 10:27:13
Postat av: jenny

Spännande! Nu vill man ju se resultatet!!

2009-04-21 @ 11:27:10
Postat av: Robert Ablahad

Wow! Grattis till din tatuering. När vi var där så gjorde vi också tatueringar fastän det inte var i samband med påsken. Nu vill jag veta vad ditt motiv blev.

Vad jag har saknat Abuna Chamoun, om du har möjlighet att hälsa honom från gänget som kom från Sverige, så blir jag jätteglad!

Hur länge blir du kvar i Jerusalem? Är det okej om jag länkar din blogg från min blogg?



Kolla in min tatuering http://robertablahad.blogspot.com/2008/12/thy-kingdom-come.html

2009-04-21 @ 11:42:55
URL: http://robertablahad.blogspot.com
Postat av: Hannah Öhlén

Coolt! Jag var ju så nära att göra en jag med... Jag gissar på armeniskt kors..? Hoppas att du har det lika bra som det verkar! Många kramar

2009-04-21 @ 11:47:58
Postat av: Maria

Robert,

Klart du få länka (jag blir lite stolt också...) Blir kvar i jerusalem en vecka till, är sedan hemma två veckor och sedan far jag hit igen med en grupp från Elimkyrkan i Övik.



Hannah,

hehe... Tab-an!

2009-04-21 @ 22:33:49
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Robert Ablahad

Fixat och klart! Nu väntar jag bara på fler uppdateringar! Haha. Vad är det för en grupp som ska åka till Jerusalem? Vad ska ni göra?

2009-04-22 @ 23:57:00
URL: http://robertablahad.blogspot.com
Postat av: A-K Roth

Ouch, ouch, ouch! Men jänta då! Jag törs inte göra sånt; för många medicinska contraindications i min kropp och hud. Jag får väl klistra på fusktatueringar om jag vill vara fin? Kan man köpa dalahästtatueringar (klister) i Sverige?

2009-04-23 @ 17:10:39
Postat av: Maria

Well....yeah. Vill ju bejaka min "Wild and crazy"-sida. Kan vara en släng av 40-årskrisen. Woops...

2009-04-23 @ 22:42:53
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Det blir nog fint och ett minne. Men pierca inte tungan! :)

2009-04-25 @ 22:54:29
Postat av: Maria

A-K,

Nope, här ska inte piercas nån tunga! Hu vad läskigt det skulle vara. Att jag övervann min rädsla att bli tatuerad kommer jag att leva länge på...

2009-04-26 @ 19:54:27
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback