Frikyrkohummandet...

Ikväll var jag inbjuden till samfundet Sverige-Israel för att berätta om Jerusalem och mitt arbete där. Det var jättespännande men jag hade nog förväntat mig mer diskussion.

Jag berättade om jobbet och lite om olika uppfattningar om landet och konflikten. Då jag klassar mig själv som balanskonstnär i den högre skolan när det gäller konflikten och gärna prdikar dialog, försoning, olika perspektiv berikar och käpphästen framför alla andra "Det är inte ens fel att två bråkar" blev jag förvånad av en del reaktioner.

Min kompis Elisabeth som var med hade en observation som hon gjort i olika frikyrkor; man hummar om man håller med. Man går ofta inte emot e inbjuden talare i polemik, men man kan humma i olika tonlägen och volym beroende på hur mycket man håller med.

När jag presenterade mig och berättade om mitt första möte med Israel genom kibbutzliv och appelsinplock hummade min publik. Jag kom in på den fantastiske kibbutsniken som hette "Israel" och som kommit med båden "Exodus" - publiken hummade lite ljudligare. Så kom jag in på min första resa till "Den andra sidan" och möte med palestinier. Hummandet avtog.... Komplicerade kartbilder... hummandet stoppade helt.

Hm. Hm?

Jag sitter fortfarande och grunnar på VAD jag sa som ledde till uteblivna hum. Var det "fanatism finns på båda sidor", "sekulariserade jerusalembor tycker dn ökande ultraortodoxa gruppen tär för mycket på kommunbudgeten" eller så var det kanske när jag sa att jag inte tycker om PRO-människor och jämförde PRO-arna med huliganer på en fotbollsmatch...

Men nu ville jag ju faktiskt inte få medhållande humm - jag ville som vanligt väcka tankar och få folk se att verkligheten är mer komplexän vad vi vill tro. Så uteblivet frikyrkohum kan i det här fallet vara något riktigt bra? ...eller??

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det roliga med det här är att det är sant. Hummandet är en viktig del av kyrkgåendet. Jag kan bara jämföra med när jag var på ett möte för en möjlig sammgående mellan tre församlingar. När det pratades om att Jesus bett för att hans lärjungar skulle vara ett så lät det: hmmm, hmmm, hmmm-mmmm. men sen kom talaren till de frågor där det råder delad meningar (homosexualitet och omdop) hummandet var som bortblåst.

2009-03-31 @ 09:57:56
Postat av: Anton

Det är roligt för att det är så sant, hummandet verkar vara en viktig del av våran kultur. När jag var på ett möte där ett framtida sammangående mellan tre församlinga disskuterades så hummades det väldigt mycket, särskilt när talaren pratade om att jesus bett för att hans lärjungar skulle vara ett (Hummm, hummm, hummmmmm) Men sedan gjorde han en liten tabbe och råkade ta upp några kontroversiella saker (homosexuaslitet och omdop) och hummandet var som bortblåst.

2009-03-31 @ 10:02:23
Postat av: Anonym

2009-04-04 @ 07:44:28
Postat av: Egon Berglund

Intressant Maria, men var det ingen som ifrågasatte din verklighetsbeskrivning?

Postat av: Maria

Nej, Egon. Ingen ifrågasatte vad jag sa. Jag hade gärna velat diskutera mera, men de hade ett årsmöte efter min föreläsning så det kanske var tidsnöd? Annars så är jag ju en sån där med "balanserad verklighetsbeskrivning" Jag är noga med att ta upp olika sidors perspektiv på saker och ting. Kanske det blir mindre att ifrågasätta då....?

2009-04-05 @ 20:05:35
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Maria, lycklig resa; förstår från sista inlägget att du är på väg igen. Glad Påsk/Pesach y'all!



Om hummandet: Först trodde jag dom satt och nynnade (hum=nynna)och undrade om det var melodien "sorgerliga saker hända" eller annan sång som passar PRO-människors ålder. Vad har du förresten emot pensionärernas riksorganisation? Jag åkte med dem med min mamma på en resa till Värmland med Byberg&Nordin och det var inget fel på dom PROarna, de flesta i alla fall. :)



Maria: "...Jag sitter fortfarande och grunnar på VAD jag sa som ledde till uteblivna hum..."

[Bra att grunna.]



"...Var det "fanatism finns på båda sidor",...

[Knappast troligt, såvida du inte råkade förminska eller ignorera terrorattacker, jämställa icke-våldsam fanatism med våldsam, ja du vet...]



..."sekulariserade jerusalembor tycker dn ökande ultraortodoxa gruppen tär för mycket på kommunbudgeten"...

[knappast; det handlar ju inte om liv och död]



...eller så var det kanske när jag sa att jag inte tycker om PRO-människor och jämförde PRO-arna med huliganer på en fotbollsmatch...

[ja, man ska inte mobba PROare; de vill inte liknas med fotbollshuliganer då de inte spelar längre:)]



Synd att det inte blev diskussion. Hade jag varit där hade jag först eventuellt slutat nynna gärdebylåten ett tag (det beror på vad du sa) men sedan yppat att man kan vara både PRO-Israel och PRO-palestinier och ändå vara helt ANTI-terrorism och raketangrepp, ANTI-Hamas och ANTI-nya byggen på VB, etc. etc.



Bon Voyage!





2009-04-08 @ 17:53:33
Postat av: Maria

Inte helt 100 på att jag förstår hur du menar AK, men så sant - Pensionärernas RiksOrganisation ska man inte mobba. Hehe.

2009-04-10 @ 00:07:10
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Lekte lite med P.R.O. vs pro bara. Om varför nynnandet slutade - kan bara spekulera då jag inte vet vad du sa. Lycklig vistelse därnere!



A-K

2009-04-13 @ 12:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback