Jodå...

...jag lever och HAR kommit hem från Holy Land. Energin rann ur mig när jag kom hem. Som man säger på engelska; "I live in Örnsköldsvik but in Jerusalem I´m ALIVE". Stor skillnad! Det är svårt att hitta mening i att vara lärare på en skola som så tydligt är på väg att bli en skitskola.

Resan gick bra. Det var en härlig grupp att åka med och stämningen var på topp mest hela resan. Det var spännande att vara i Holy Land samtidigt som påven. Pådraget var gigantiskt! Flaggparader, säkerhetspådrag och nästan surealistikt städmani hade utbrutit lite varstans. I Maria Bebådelsekyrkan i Nasareth kunde man se munkar, nunnor och volontärer på alla fyra som gnodde på för att få kyrkan skinande till dan därpå då Benedictus XVI skille komma på en visit.





efter besöket i Bebådelsekyrkan traskade vi vidare till
synagogskyrkan en bit upp i bazarerna. Det var där som Jesus predikade för första gången:

Så kom han till Nasaret, där han hade vuxit upp. På sabbaten gick han till synagogan som han brukade. Han reste sig för att läsa ur Skriften, och man räckte honom profeten Jesajas bokrulle. När han öppnade den, fann han det ställe där det står skrivet: "Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren." Sedan rullade han ihop bokrullen, räckte den till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina ögon fästa på honom. Då började han tala till dem: "I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar." Luk. 4:16-21, (Jes. 61:1-2)

Efter en liten andakt i Synagogskyrkan åkte vi vidare till Nasareth Village och kikade på en utställning som visar hur Nasareth kan ha sett ut på Jesu tid. Vi åt en tidstypisk lunch där på keramikfat och hade ett möte med min goda vänninna och bloggkompis Anna Veeder och fick en genomgång av historia och politik i The Holy Land.

Efter detta program i Nasareth åkte vi tillbaka till Tiberias och besökte några heliga platser, främst Saligprisningarnas Berg där vi hade dagens andra andakt.

Sedan var vi varma, snudd på överhettade, så vi beslöt oss att göra det Kim Novak aldrig gjorde, nämligen att bada i Genesarets sjö. Underbart!

Efter middagen på hotellet följde de flesta med på en promenad i Tiberias. På sommaren när solen gått ner är vädret fantastiskt i Tiberias, lämpligt varmt utan att vara klibb-varmt!

Detta var vår andra dag i Holy Land. Jag hoppade medvetet över vår första dag då den bestod av ändlöst resande. Buss, flyg och transfet till Tiberias. Höjdpunkten var att efter 22 timmars resande sitta i en båt på Genesarets sjö med motorn avslagen och se ljuset från Tiberias spegla sig i vattnet medan vi samtalade och sjöng. Helt enkelt underbart!



Kommentarer
Postat av: egon berglund

2009-05-30 @ 12:45:31
Postat av: egon berglund

Så trevligt att höra

Postat av: A-K Roth

Välkommen hem! Avundsjuk!



(Läste i ett tidigare postning om Hörnett. I Hörnett bodde jag mina första två år, på Hörnettvägen. Senare byggde vi hus på Varvet där jag växte upp.)

2009-05-31 @ 19:19:13
Postat av: Maria L

Hej hopp,

vet oerhört hur det är, den där känslan av att leva på en plats och vara levande på en annan. Ser ingen annan råd än att du söker tillbringa så mycket tid som möjligt i J. Inte helt lätt, jag vet, men trägen brukar i allmänhet vinna stora segrar.

Allt gott

M o A

2009-06-05 @ 12:24:40
Postat av: A-K Roth

Vad är det som är så hemskt med skolan? Menar du den svenska skolan i allmänhet eller en speciell skola?

2009-06-05 @ 22:05:45
Postat av: Maria

Nog bär det utför för skolan. Både generellt och specifikt. Men det specifika drabbar ju alltid lite hårdare. Blä, blä, BLÄ!

2009-06-07 @ 17:42:27
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Har själv varit med om "specifika" situationer som lärare. Blev 'rakt' utbränd ett tag, inte minst med all pappersexersis som blev allt jobbigare att hinna ikapp med. Du har min sympati! Men jag trodde den svenska skolan hade varit i utförsbacke ett bra tag.

2009-06-08 @ 15:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback