Hemma igen!

Grannen i Jerusalem hade tydligen tagit bort sitt bredband, så jag kunde inte blogga från the Holy City som brukligt. Det får bli en uppdateringspost istället.

En vecka gick snabbt:

Tisdag - Strålade samman med mitt
ressällskap på Arlanda och checkade in. Då jag inte kände Guardian så bra innan blev det lite spännande att lära känna en ny person. Vi hade grymt kul sen så det lönade sig att ha annonserat på vinst och förlust på facebook efter ressällskap. Väl på Ben Gurion kom naturligtvis Ali och hämtade oss. Hann installera oss i silwan innan det blev dags för föreläsning på SCSC. Ruth Hummel, en god vän från Washington, hade en föreläsning om Jerusalem på 1800-talet. Det var säkert mycket intressant, men efter en natt på Y-bussen var jag inte i form att hänga med. Efteråt gick vi dock ut alla på nya Rossinis på Latin Patriarchate street och åt en finare middag samt ett par Taybeh. Så trevligt att vara tillbaka! Efteråt fick vi en obligatorisk kaffe på Olivberget av Ali.

Onsdag - Då onsdagen i "stilla veckan" är en lugnare dag rent religiöst passade vi på att åka till Assariyye, Abu Dis Maale Adumim, Wadi Kelt (St Georges kloster), Jerico och Gerassimus kloster. I Jerico var vi på den lokala restaurangen mitt i stan där man kan äta kyckling med en fantastisk citronsås sittandes på en balkong samtidigt som man studerar rytmen av människor som rör sig runt i rondellen. Mysigt. 25 grader varmt och en extremt skön känsla av att tiden står stilla i Jerico. På kvällen en kopp kaffe på Olivberget.

Torsdag - Fottvättsceremoni i St James - var där tidigt och vi blev inbjudna av Fr Goossan att sitta framför skranket på VIP-stolarna. Wow. Så trevligt och så bra utkik på själva fottvättsceremonin. En promenad i basarerna stundade därefter, handlade ett keramikägg till min takljuskrona i smidesjärn och ett "guldkors" (Guldplätterad silver, ficka jag senare höra av Nader. Men snyggt var det och naturligtvis armeniskt i formen. Men häftig prutning - från 300 dollar till 200 shekel. 100 shekel för mycket, men inte STOR-lurad... På kvällen strålade vi samman med Annicka på Jerusalem Hotel och jag tog mig resans första Arrak där.

Fredag - En dag i Tel Aviv med våra "sionistvänner" Anna, Mike och Michael. Det blev en heldagsvandring i Jafo och Tel Aviv där Michael berättade om en massa spännande hus. Sedan stranden. Kul faktiskt att man kan umgås och diskutera så bra trots att man om konflikten tycker olika om en rad grejer. Vi vet att vi tycker olika, men slår inte ihäl varandra för det utan tycker till och med det är intressant att samtala. På kvällen, tillbaka i jerusalem, blev det förstås en kaffe på Olivberget.

Lördag - HOLY FIRE! Tre år i rad sov jag på centret för att vara på plats. Förra året med Ida kom vi fram efter stor vedermöda. Nu tog vi det hur lungt som helst och hade inställningen "går det så går det". Och det gick! Vi kom in genom Zion Gate med våra biljetter vid halvtiotiden, sneddade genom St James klosterområde och befann oss därefter i ledet när det avgick någon dryg timme senare för att låsa upp dörren till Holy Sepulchre. Jag hamnade uppe på psalmboksskåpet och kunde därför sitta mig igenom hela ceremonin - en lättnad för mina trasiga knän och höfter! Ca 7 meter från Graven kom elden punktligt klockan 13.05 (Holy Sepulchre-tid). Vi dröjde oss sedan kvar och fotade lite processioner innan vi for och slappade lite i väntan på kvällens Ressurrection party. Vid midnatt var vi tillbaka i kyrkan och bevittnade hur man firade Uppståndelsen. Plötsligt ropade en massa människor på en massa språk att Kristus är Uppstånden! Riktigt skön stämning var det och jag hade gåshud ända upp i hårfästet av lycka att vara på plats!

Söndag - Lite sovmorgon gav jag morgontrötte Guardian innan vi gjorde oss en tur till Ramallah och "Stars and Bucks café". Jag frågade en kypare där om amerikanarna har synpunkter på deras namnval, men han såg helt oförstående ut och sa "no, no... We are an palestinian coffe shop". Tillbaka i Jerusalem igen en stund senare gick vi på "the Blessing of the Four Corners" i St James. Det blev en del bra bilder eftersom det är utomhus och inte inne i svårfotograferade St James. På kvällen en tripp till Beit Jalla och "El Fachem" - kolgrillad kyckling! Kaffe på olivberget (behöver jag nämna det?).

Måndag - Vi joinade en Bildagrupp och fick en rejäl guidning i Bethlehem, beit Jalla och Beit Sahour. För första gången var jag bortåt Cremisan till och såg det vackra landskapet och den mindre vackra Gilo Settlement som byggs ut allt eftersom och snor mark från Beit Jalla. Vi var också i Födelsekyrkan, Shepards Fields och Herodion. Från Herodion kunde man se caravanbosättningar som lägger beslag på mark från Beit Sahour. Beklämmande att se hur Beit Sahour,Betlehem och Beit Jalla trängs ihop från alla håll av dessa bosättningar! Kaffe på Olivberget när vi kom tillbaka och en falafel från "ett hål i väggen" någonstans i Wadi Jos.

Tisdag - Snabb träff med en kompis innan vi begav oss till Ben Gurion. Lite obligatorisk flygplatsshopping (DVD-skivor, cremer och sånt) och sedan hemmåt. På Arlanda blev det råddigt - vi landande 21.35 och Y-bussen går 21.45. Ungefär 22.05 kom jag äntligen till bussen och vi kunde åka. Bra med pappsen som kan styra upp bussarna och Karlsson som hade tålamod att vänta in mej...

Så är veckan över och det känns så tomt. Saknar Jerusalem och livet där. Tur jag har ett toppenjobb i Härnösand med en massa spännande arbetsuppgifter som väntar samt trevliga kollegor!

Tack Guardian, du var ett fantastiskt ressällskap! Inte alla som pallar väntan på Holy Fire så tålmodigt... Det var också nyttigt och lärorikt för mig att åka med någon som är där för första gången! Man ser saker med nya ögon; och verkligen - Jerusalem ÄR en "Multikulturell myrstack".



Kommentarer
Postat av: Guardian

<b>Tack så mycket själv - Maria! :) </b>

Det har varit en kanonresa!

Jag har lärt mig massor av nytt - och kunnat fylla ut några vita områden på kartan.



Bra med en tydlig översikt, vad vi såg när...med så mycket nya intryck hade dagarna en benägenhet att flyta ihop, även för den morgontrötte ;)

Postat av: Maria

Håller med om att det flyter ihop, det mesta... Och bakom orden en mängd erfarenheter och intryck som är svårt att sammanfatta i skrift. Tiden går så fort när man har kul-men å andra sidan får man många minnen...

2010-04-12 @ 14:16:13
Postat av: Hannah

Åh, jisses vad jag längtar tillbaka när jag läser alla dina detaljer! Snart så... Snart måste jag lyckas ta mig dit igen. Inshallah.

2010-04-22 @ 11:33:38
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: A-K Roth

Sionistkramare där! Trevligt höra om Anna, Mike Och Michael. Förhoppningsvis har ni mycket ni håller med varann om också. Dialog är viktigt. Kanske samtal personer emellan förhindrar det som så lätt händer på bloggar där man varken ser ansiktsuttryck, hör röstnyanser eller ser avväpnande gester.



Du bidrar till att minska den oförrätt negativa konnotationen till ordet "sionist" som drivits fram under decennier. Tack för det. Är man för tvåstatslösning är man sionist anser jag. Man ser då att båda folkens behov av stat, "zionism for two"!

2010-04-23 @ 14:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback