Mellansel

Har tillfälligt blivit Mellansel-bo för några dagar. På folkhögskolan går nu Svenska Kyrkans Grundkurs, en kurs som jag som stiftspedagog ska vara med att anordna.

Jag har faktiskt längtat lite efter att få "pedagoga" lite. Än så länge har jag mest suttit vid mitt skrivbord eller suttit i möten och lyssnat, lyssnat. Nu blev det skarpt läge och jag skulle hålla i ett par pass om "Bistånd". Håhåjaja. ALLT som man inte vill ska hända när man träffar en ny grupp hände. Datorn strejkade hela kvällen/natten och först tidigt på morgonen fick jag igång den med milt våld. Hade tänkt att visa "
Gapminder" för att ge en snabb statistikgenomgång över lägesutvecklingen i världen. Naturligtvis fungerade datorn dåligt ihop med projektorn i Mellansel så jag försökte illustrera graferna och bubblorna med min kropp istället - armarna fick bli X och Y axlar och sedan försökte jag PEKA på hur olika bubblor vandrar snett uppåt (och att ALLA länder är Utvecklingsländer, inget land är som det alltid har varit).

Vidare så fungerade inte Whiteboardpennorna ordentligt. Det låter kanske som dagens Ilandsproblem - men jag lovar, när man står där helt varm efter att parallellt slita med och hålla igång en grupp som man träffar för första gången är en sådan grej INTE KUL!

Genomlevde dagen, och nu känner nog studenterna mig lite mer. Imorgon stundar en föreläsning om Jerusalem - ett ämne som jag känner mig ganska hemtam i och kan improvisera utan att vara beroende av dator eller projektor. Har med mig en uppsättning Whiteboardpennor som jag inskaffat i Jerusalem (+ LILA och + ORANGE!!!) så imorgon SKA (Inshallah) allt klaffa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback