Hemtam

Nu är jag plötsligt inne på fjärde veckan som stiftsmedarbetare. Hur gick det till? På ett sätt känns det som jag kom igår. På ett annat sätt börjar jag nu känna mig hemtam på jobbet.

En stor skillnad mot Parkskolan är fikadisciplinen. På Park kunde jag - om jag hade en seg dag - börja fika vid niosnåret. Kvart över kommer de flesta för sin slurk kaffe och hal/tjugo i tio går det första gänget på sina lektioner medan man lugnt fikar vidare med de som då kommer från sina lektioner. Plötsligt var då klockan halv elva och man kunde förbereda sig för lunchen som är vid elvasnåret... På SK (Stiftskansliet) går man som trädd på ett snöre till kaffedrickandet halv tio och reser sig som en man två minuter i tio för att återgå till arbetet.

Säger bara WOW. För att bättre kunna inskolas i denna rutin har jag nu satt outlooken att plinga till när det är dags, vill ju inte få IG i fikakonst.


Kommentarer
Postat av: Herbert

Hej!



Roligt se att du är " igång". Naturligtvis skall

du ha G,Vg och MVG i allt som du gör (inte bara när det gäller fikarasten).



Lycka till och kram

2010-02-02 @ 17:54:10
Postat av: Evamaria

Japp! Fikat e sååå viktigt!!! Jag har stenkoll på vanliga jobbet - men idag började jag forska så nu måste jag lära mig nya rutiner halva veckan :)



Norrlands inland är underbart! jag ar en hel del tips - trots att jag e sörlänning...



Ringer endera dagen!

2010-02-04 @ 21:17:47
Postat av: A-K Roth

Är du en sån kaffemoster? Jag också! Efter allt skäll på kaffe kom just en nyhet att folk som dricker mycket kaffe har lägre risk få diabetes. Skeptisk som man är får man vänta och se om det kommer motrapport.



Börjar de så sent på Parkskolan, alltså första gänget går till lektionerna vid kvari-tio-snåret? I så fall är det bra för eleverna som vid den åldern är sjukt morgontrötta.

2010-02-07 @ 16:06:32
Postat av: Maria

Nej då, A-K, eleverna börjar för det mesta 8.10, men lärare kan börja senare. Jag hade turen att sällan börja i ottan och kunde därför hänge mig åt kaffedrickandet med stort allvar. Läste för övrigt en rapport att fikapauser och spontansamtal på jobbet markant ökar kreativiteten OCH produktionen. Så det så. FIKA OFTA! Men nu ska det bli endast släta koppar kaffe, jag ska skippa kakan...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback