På en ö i havet

Så har jag hamnat på Gotland, närmare bestämt Visby. Vi är på personalresa hela gänget (ca 40 pers), och ska bli lite klokare och svetsas samman ytterligare. Igår, när det rapporterades sol och värme i Härnösand stod vi och huttrade i läckande regnställ och kämpade med vinden som slet i paraplyerna medan vi blev guidade det Visby som ligger innanför ringmuren.

Jag tänkte att det skulle vara ett omöjligt uppdrag att guida ett gäng som oss, men undan för undan drogs man med av guidens fantastiska berättelser! I botaniska trädgården fick vi höra om ett träd som varit utdött i 4000 år, men efter det att frön hade hittats i en ask vid en arkeologisk utgrävning hade man lyckats liva upp den utdöda arten igen och nu frodas ett stort antal träd i botaniska trädgårdar världen över. Coolt!

Visby är vackert, även i regn!


Här en  plantering som jag ska försöka härma... Blå penséer och förgätmigej. Snyggt!

Naturligtvis följer jag också nyheterna via min iPhone och förfasas över att israels armé agerar sjöpirater mot "Ship to Gaza" på internationellt vatten. Jag fattar ingenting! Har Israels samtliga medieanalytiker gått i pension? Hur tänker man? Kanske tur för Israel att en del fredsaktivister försvarade sig? Men ändå?! Inte så smart agerande tycker jag! Nu kommer snart ett stort antal människor hem som var där och de kommer sitta i TV-soffor världen över och berätta skrämmande historier om israeliskt övervåld...

Och i Gaza fortsätter kampen mot blockaden, lidandet och instängdheten...

http://www.shiptogaza.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback